«

»

Jan 11

Vad man får ut av Taekwondo

# 1. Självförsvar
Att ha kunskaper i kampsport och självförsvar är aldrig en dålig sak. Detta kommer även ge dig en liten boost för ditt självförtroende och förhoppningsvis inte göra dig till offer i en situation där du behöver försvara dig själv. Du är värd att kämpa för.
# 2. Bra cardio
Träningen hos oss sker i grupp men har individen i fokus. Och det gäller även tvärtom, du får vad du ger. För ju mer du jobbar desto mer får du ut av träningen. Taekwondo är till för alla och blir så tufft som du vill att det skall bli,
# 3. Kroppskontroll och koordination
Taekwondo förbättrar koordinationen och balansen eftersom du arbetar i de vinklar vi normalt inte gör. Väldigt ofta kommer du öven sparka med ena benet och stå stabilt på det andra. För att inte tala om koordination då du behöver ha koll på både armar och ben samtidigt och jobba lika bra med höger som vänster. Du ska även överföra din energi i hela kroppen, och byta riktning snabbt, enkelt och smidigt.
# 4. Flexibilitet
Inte alla föds med vighet, de flesta av oss får jobba hårt för att ens vara i närheten av att kallas flexibel. Men generellt kan man säga att det är en fördel som kampsportare att jobba för ökad  flexibilitet i muskler, leder och ligament. Det här är ju även något som är positivt när du blir äldre, att vara stark och flexibel i leder och ligament. Alla kommer inte ner i spagat eller split..och det är OK  för vi är alla olika.
# 5. Fokus
Fokus är något som är väldigt viktigt när man tränar Taekwondo, du måste kunna fokusera på att vara ”här och nu” så du inte drar på dig en skada för att du inte lyssnar på instruktören. Under träningspassen behöver du även vara medveten om din omgivning och dina träningskamrater så ni inte ”ramlar in i varandra”
# 6. Självförtroende
En av de stora fördelarna med att träna Taekwondo är att du kan förbättra ditt psykiska välbefinnande. Du lär dig myket om dina egna rädslor och dina känslomässiga tillstånd när det kommer till rädsla och aggressivitet.
# 7. En starkare kropp
Att träna kampsport ger dig självklart bra muskelmassa och du blir ju starkare kroppsmässigt med. Men det är aldrig fel att kombinera med annan träning tycker vi. För det är alltid vad som är bäst för individen som skall ligga i fokus.
# 8. Respekt och ansvar
Inom Taekwondon jobbar vi efter respekt och bemötande. Man tackar alltid sin tränings partner när övningen är slut, Bugar för tränaren samt bugar när man går in och ur dojangen. Det läggs stor vikt vid att alla ska känna sig sedda och respekterade.
# 9. Utmaningar
De som vill tävla kan göra det inom många olika grenar och på många olika sätt. Att tävla betyder inte alltid att man ska ”slåss” utan det kan röra sig om att man tävlar i mönster eller tävlar i olika uppvisningsformer.
# 10. Ha kul och få vänner
Det viktigaste är att all träning är rolig träning och att man trivs med det man gör. Det är ofta en väldigt härlig atmosfär på passen och det skapas vänner för livet, sprid glädje på passen och du får glädje tillbaka.
Med vänlig hälsning
Huvudtränare
  • Roger Milde -Sabonim
Ansvariga tränare/ Kyosanim
  • Lisa B Olsson – Kyosanim
  • Robert Karlsson – Kyosanim
  • Smilla Wulff – Kyosanim
  • Thomas Dahlström – Chokyonim
Assisterande tränare/ Kyosanim
  • Julia Skoog – Kyosanim
  • Angela Wulff – Kyosanim

Poomsae tränare 

  • David Jansson  -Sabonim
  • Lisa B Olsson – Kyosanim

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>